tisdag, januari 08, 2008

Can Asta så kan Agnes (och Tore och Eva)

In Sweden, we call it a kick

Idag har jag åkt spark. Det var många år sen sist. Man måste ju passa på när det är före
Dock fick jag klättra långt in på vinden ovanför garaget och klämma ut den genom en liten lucka.

Och på väg hem från farmor och farfar fick jag draghjälp av Isak


Imårrn blir det Falun-Borlänge-tur igen = kul!


Dags att gnälla lite på journalistiken igen. Jag vågar nästan konstatera att jag nog tycker att minst hälften av allt som skrivs i tidningar inte är helt korrekt
Nåväl

I dagarna har det i olika dalatidningar skrivits om stackars människor som inte får sjukpenning beviljat från Försäkringskassan
Och det är ju inte jag rätt person att bedöma om det är rätt eller fel
Men idag var det en artikel där en försäkringskasse-tjomme fick förklara hur ärendena gick till, vilka som fattade beslut och så vidare.
Det är en försäkringsläkare som avgör personens hälsa och i slutändan är det handläggaren på försäkringskassan som tar beslutet om sjukpenning/ersättning eller vad det kallas.

Vad de då såklart lyfte fram i artikeln var att

faktiskt hela 80 personer i månaden får inte beviljad sjukpenning/ersättning/whatever

Det som står längre ner och inte lyfts fram är att 95% av alla - vilket innebar 1600 personer per månad får beviljat detta.
Dessutom är det väl så - extra mycket nu med blå regering, att allt sånt här ska granskas och man ska undersöka om det faktiskt finns de som får ersättning utan att de egentligen ska ha det

Nån menade i en insändare att "vad är det för land vi lever i egentligen?"

Jadu - vi lever i Sverige, som har ett av världens bästa sociala skyddsnät. I andra länder kan de säkert skratta åt hur enkelt och bra vi har det här.

Jag tror att försäkringskassan ger ut massvis av pengar som inte egentligen är befogade. Såklart kan det ske misstag i enskilda fall, men att komma och klaga på Sverige och vårt socialförsäkrings-system är ju som att pissa i sitt eget kaffe - det smakar äckligt och man borde skämmas


So long

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med, och jag har "gått på" ersättning... Det jag dock tycker är förkastligt är en del av de som förtjänar ersättning inte får det, medan en del av de som får ersättning egentligen inte ska ha det.

Det som är riktigt dumt när man bygger upp system baserat på de som fuskar, det är då det blir fel, istället för att basera systemen på de som faktiskt behöver hjälp och har andra slags "skydd", eller vad man ska kalla det, mot de som försöker fuska.

Anonym sa...

hehe, bra talat, Eva! (och nu ser jag ju att du är i Falun! kom till mig!!! och hampus!!!