söndag, juni 17, 2007

Söndag = vilodag

I Norge är i princip allting stängt på söndagar. Allt ifrån det största köpcentret till de vanliga matbutikerna. Det som är öppet är barer, seven eleven-butiker och andra liknande kiosker, samt att vi har en liten Netto-mataffär runt hörnet som är öppen. I övrigt är det vilodag på söndagarna i Norge.
Det tycker jag är bra!
I Sverige börjar man mer och mer att ha öppet på söndagar på stan. Där har vi återigen problemet med vår extrema konsumtion. Det finns ju egentligen ingen anledning tycker jag att ha öppet på söndagar också. Nån dag i veckan kan väl få vara lugn och vilosam.. iallafall vad gäller konsumtionen. Matbutiker kan det ju såklart vara ganska praktiskt att hålla öppna, men det är ju ingen omöjlighet att ha lite framförhållning och faktiskt handla den mat man behöver på lördagen.


Snart är det midsommar! Jihoo.. Gott att komma hem till Leksand en liten sväng

Dagens norska ord:
Mangler = saknar

/Ave-Maria

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med! Det är bra med Falun, de har också stängt på söndagar (förutom mataffärerna då). Italien har också stängt överallt på söndagar, kan bero på att de faktiskt helgar vilodagen med tanke på att de är katoliker. Å andra sidan kan de ha stängt lite när som helst också. Bra att du kämpar för mindre konsumtion tycker jag!

Ses snart!!! Snart är det midsommar!!!

Kram!

Jarle sa...

ps. butikker som er mindre enn en hvis størrelse kan også ha åpent. den netto-butikken dere har ved dere er vel ganske liten, eller? det er sikkert derfor at den kan ha åpent=).
på disse butikken er det alltid "gøy" å handle på. fint å trangt med mange kunder som presser seg forbi i de trange korridorene.

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med att det skall vara stängt på söndagar.
Jag är defenitivt inte religiös men jag anser att vi blivit så bortskämda med öppettider på butiker så vi driter i att planera helgens inköp!!!!!!!!!

Oj då! Det fattas 1 liter mjölk, jag tar bilen, istället för cykeln, säger hustrun, som annars vill vara miljömedveten och klagar på att man skall värna om miljön.
Jag skall inte klappa mej för bröstet och tycka att jag är nåe bedere, jag gör samma sak. Skillnaden är att jag inte propagerar för att vara miljömedveten. Jag vet att jag gör fel!!!!!!!

Evesie sa...

ja - det är de små skillnaderna som gör det =) en cykeltur här och ett köp mindre där. (kan jag få fredspriset för den här propagandan kanske?)