fredag, januari 12, 2007

Vetenskaplig undersökning

Efter en del meningsskiljaktigheter (långt ord) på jobbet angående uttalet på ett svenskt ord, har jag valt att ni ska få delta i en vetenskaplig undersökning.

Ordet messmör, hur uttalas det???
alternativ 1
* Messmör uttalas som mässing uttalas i början - alltså som att det är 2 "s"
eller alternativ 2
* Messmör uttalas som mes-smör. Mes låter alltså som fågeln/tönten/fegisen och sen lägger man till smör efteråt.

Var vänlig avge din röst i "kommentarer". Man måste vara över 0 år för att få rösta, och både kvinnor och män får delta. Dock har man bara en röst per person.
Så ska vi allt se....
:)

Charlie: svaret på din falukorvsfråga är besvarad, av min närmaste granne. Men den är besvarad under samma kommentar som du frågade.. alltså inlägget "Löften", skrivet den 3 jan.

Mamma, kan ni inte ta med er lite fika nästa gång till möbelaffären. Kanske en kortlek också, så går ni dit på förmiddagen och provsitter soffor hela dagen! Så du får känna hur det känns =) Det hade varit festligt


Just nu väntar jag på de kommande gästerna. Lönningspils idag annars, men det blir nog lite sent tror jag kanske. Och så kan nog mina stackars jobbande och bilåkande-hela-dagen-gäster vara lite slitna efter hela dagens aktiviteter.


Idag har jag stickat klart mina Lovikkavantar! De blev väldigt fina. De är mörk-mörk-gråa, nästan svarta. Och de passade... som handen i handsken rent utav!

Nu ska jag få något i magen.

Förresten hörrni. Det är fredag!!!

Dagens norska ord:
Fargeblyant = färgpenna (blyant är blyerts)

Schalom

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag röstar helr klart på alternativ nr 1! Det är det enda rätta!

Anonym sa...

halloo!

Måste ju delta i din vetenskapliga undersökning!
Såklart, alternativ 1: MÄSSMÖR

iof lyckades jag säga både "gickde" och "bärde" i samma mening igår...just snyggt för en svensklärare...:D

harebra!!

kram

Anonym sa...

Så här ligger det till.... sedan jaf flyttade till Dalarna har jag bara hört den första mäss-varianten, men innan jag flyttade hit hade jag aldrig hört den varianten, det verkar finnas en variant som börjar norr om Örebro och en som finns söderut....och vi vet väl vart det bor mest folk! Så om ni vill ha folkomröstning så varsegod! :)

Anonym sa...

Verkar som jag fick sista ordet i denna debatt! :)
Idag var det någon som kom in på min blogg genom att söka på Evil Ove i google!
Evil Ove visade sig vid närmare undersökning vara namnet på en "This Perfect Day-legendar"
(Källa: Fredrik Virtanen, Aftonbladet)

Evesie sa...

Här handlar det inte om nåt sista ord,utan om MAJORITET!!! och mässmörsvarianten vinner solklart kan vi ju konstatera :)

Anonym sa...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Messm%C3%B6r

Det står att mes-smörets bas är mese inte messe som du gärna skulle vilja tro eva. så jag tror nog att alternativ 1 tyvärr är fel.

Anonym sa...

Med tanke på att det heter "Mesost" och inte "Messost" så måste jag nog, smått ovilligt, rösta på alternativ 2. Själv kommer jag från Stockholm och säger Mess-mör (inte mäss), men de flesta, eller alla, jag känner säger mes-smör

Anonym sa...

För att fastställa vilket uttal som är det mest historiskt korrekta borde man kanske ta och forska litet på hur man säger i Norge.

Detta bl.a. med tanke på dels att messmöret/messosten (från NNP) ju ur svensk synvinkel är så starkt förankrat i Jämtland, dels med tanke på Jämtlands historia som en del av det norska territoriet.

Hur ligger det till? sa...

Såhär ligger det till: http://www.hldt.se/hur-uttalas-messmor/

Anonym sa...

mycket intiresno, tack

Anonym sa...

Självklart säger man mässmör. Ordet sitter ju ihop fast utan bindestreck? Man kallar väll inte någon som heter Lasse för Las se? Hade det stavats Mes smör hade det varit annorlunda.