söndag, januari 28, 2007

Nattlig filosofi

Här i Oslo har jag blivit så påmind och träffad av det orättvisa och hårda livet i världen
(ja, detta kommer bli ett filosofiskt inlägg)
det är väldigt mycket droger, prostitution, uteliggare och annat skit och man funderar verkligen var världen är på väg och om man själv verkligen vill få barn som ska växa upp i den här världen. Nu är nog Oslo en extrem stad vad gäller detta. Tydligen en av Europas värsta. Och sysslar man inte med droger så super man sig iallafall full minst en gång i veckan. Men eftersom jag bara bott på mindre ställen innan och inte behövt se allt detta så tar det ganska hårt. Det får mig verkligen att längta till lilla Leksand och "landet". Dit inte allt det här har nått i lika stor utsträckning... men det står kanske inte på. Jag har bara svårt att förstå att det är vad folk har lust att hålla på med.
Detta är kanske det som är min 25-årskris. Min existenciella 25-årskris :)
Och media blir jag som vanligt också galen på. En norsk tidning ställde frågan till allmänheten om "man är trött på allt snack och alla skriverier om global uppvärmning och växthuseffekten". Herregud. Det de borde fråga är väl om man inte är trött på allt skvaller och trams som skrivs om kändisar och vad, hur och när dessa politiker, skådisar och artister gör vid sidan av rampljuset. Växthuseffekten är ju viktigt till skillnad från allt kändistrams.
Sen såg jag nyss filmen "Lord of war" som handlar om vapenhandel - och sanningen är att de största FN-länderna är de största bovarna som är inblandade i detta. Suck
Men ofta tänker jag över hur det har varit i gamla tider. För man tänker ju hela tiden att det alltid var bättre förr. Men det har väl alltid varit krig och alkoholism och problem genom tiderna, så länge människan funnits nästan vill jag tro. Och mycket har förmodligen blivit bättre. Men just nu tror jag att jag bara ser allt som är bedrövligt...

Men jag får väl tro på Sagan om ringen-citatet: There is always hope


Dagens norska ord:
True = hota

//Ave Sokrates Maria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så bra du skriver Eva! Bra saker! Kram!

Erik sa...

ja tror filmen heter lord of war... =) men annars tycker ja allt du skrev va bra!!!