tisdag, november 14, 2006

Kort och lång helg

Helgen gick väldigt fort! Men samtidigt kändes det som att det var aplängesen man var på jobbet, när jag kom dit idag. Men jag är förnöjd iaf, har haft en bra helg och det är kul att vara tillbaka!


Nu ska jag göra något typiskt svenskt - klaga. Jag ska klaga på alla bittra svenskar som Klagar så förbaskat!
Svenskar har en viss förmåga att alltid lyckas hitta något som är fel, eller bedrövligt eller rent utav katastrofalt.. eller kass service eller så.
Idag när jag skulle åka buss, så var det tydligen så att en lokalbuss som skulle till Borlänge var försenad. Då kom några på att de kanske kunde hoppa på Swebussen mot Borlänge. En kvinna skulle iallafall med. Hon tyckte att ojoj - jag måste ju till jobbet! Och när hon väl skulle betala - det kostade 52 kr, så tyckte hon det var förfärligt dyrt. Just när hon skulle betala så kom hennes buss, men.. hon "orkade inte springa". Det var rätt över vägen på motsatt sida. (Hade hon haft tålamod i ca nån minut till så hade hon kommit med sin buss) När hon väl fått betala och satt sig sa hon att "det här är ju katastrof".
Katastrof?
Well, allt är ju relativt.
En annan tjej som var på väg att kliva på, men hann inte riktigt eftersom hennes "riktiga" buss kom sa att
"-Kanske om det här händer i Italien eller i Frankrike.. men inte i Sverige! Här ska sånt här fungera."
Ja, men tänk att även här i kan det ske förseningar, eller vad som helst oförutsett. Och förmodligen försöker alla inblandade att åtgärda problemet.
Ibland får man faktiskt bara gilla läget och schlapp av. Hehe

Här i Norge däremot är folk faktiskt mer tålmodiga och trevliga (som jag väl har skrivit innan)
och inte alls lika mycket skit-snack och trams på jobb och i laget (hockey). Eller inget alls ska jag säga. Så skönt och så trevligt! Vi svenskar har nog lite att lära av norrbaggarna. Återigen slår jag ett slag för Norge. Det kan man inte tro va? =)

Det var månadens moralkaka - vänta ni bara till nästa månad! Då kan det handla om julstress och ha-begär! Eller kanske till och med ännu värre... haha

Dagens norska ord:
marihöne = nyckelpiga

Hejdå från en klagande svensk

1 kommentar:

Sofia P sa...

Alltså, fy vad du klagar! :P Är allt bra? Antar att du trivs i Oslo eftersom du tycker om att vara tillbaka. Var riktigt kul att se dig i alla fall! KRAM!