torsdag, oktober 09, 2008

Änt'hä bra

Idag ska ni få läsa om dialekter


Jag är ett stort fan av dialekter av alla de slag. Det är väl egentligen bara en eller kanske två svenska dialekter som jag direkt kan påstå att jag nog inte tycker är så fina. Men inga sagda, inga förnärmade.

I övrigt tycker jag det är charmigt och härligt och kulturellt bra med dialekter

Däremot är vi dåliga på att bevara dom i Sverige.
Så som Fredrik Lindström sa: När vi väl börjat inse att det är dags att bevara en dialekt, är den redan på utdöende. Det är med andra ord för sent.

Jag hade önskat att jag själv pratade äkta Leksandsmål, men det är det ytterst få personer som gör nu.


I Norge däremot, har de en vana att skriva på sin dialekt när de skriver SMS, brev o.s.v.
Det är ju ett bra sätt att bevara en dialekt.

Till exempel säger och skriver man "jag" på många olika sätt.
I Nordnorge skriver och säger de "Æ"
På vestlandet är det "Eg"
I østfold (Oslo mm) blir det "Jeg"
Och i Stavanger hade man skrivit "Me"


Nåja, det är spännande iallafall!

3 kommentarer:

Kristin sa...

jeg vet:) dialekter er herlig og vakkert!

Evesie sa...

Eller hur! Både norska och svenska..

Anonym sa...

jenö låt vi soon
( här låter vi så här)

bodamål