söndag, juli 13, 2008

GOOD

Just nu är jag fysiskt trött, bränd i fejjan och riktigt nöjd :)
Har varit på Kite-kurs i helgen, 2 dagar.
Och det var KUL!


En liten kort beskrivning av kiteing för dom som inte vet:
Man har en drake/kite som är av olika storlekar - man behöver använda olika drakar beroende på hur mycket det blåser och hur mycket man väger.

Den är spänd på ca 25m långa linor med 4 linor som går ner till en "bar". Det är den man styr med och kan också ge draken mer eller mindre vindkraft. Baren är fastspänd i en sele som man har runt midjan/höften. Så hela draken sitter alltså fast på en.

Under sig har man en wakeboardliknande bräda med 2 stroppar som man bara stoppar i fötterna i, och så "vindsurfar" man med hjälp av drake och bräda.
Man kan kita både på vatten och på snön.




På lördagen började vi på land med mindre kiter/drakar. 2 och 4 kvadratmeter stora. För att pröva på och få kontroll över hur man styr och hur kiten fungerar.

På eftermiddagen fick prova bodydraging. Då har man en större kite. Vi hade nog 9 kvadrat då. Man startar på stranden och får kraft från draken och drar sig runt i vattnet på magen. Riktigt skoj

Idag har vi också börjat på land, men provade sen att köra på vattnet med bräda.
Egentligen borde jag inte erkänna detta - men jag har provat wakeboard förut, eller provat. Jag kom aldrig upp!
Men med kiten så sitter du ju faktiskt fast i kiten, så får du kraft från kiten så följer du med oavsett om du vill det eller inte.
Och det är MYCKET kraft i omlopp. Man bokstavligt talat flyger iväg om den tar ordentligt tag. Men i vattnet gör ju inte det nånting. Då blir det en kallsup eller två. Det är värre på land :)
Jag kom i alla fall upp en liten sväng på brädan så jag får väl vara nöjd.

Man inser att det är svårt, men inte omöjligt


Så nu har jag fått mersmak.. behöver bara utrustning


Blir gött att sova iallafall

Go'natt!

Inga kommentarer: