måndag, december 17, 2007

Dialekter

Jag är ett stort fan av dialekter av alla de slag. Efter ett och ett halvt år i Norge börjar man också känna igen norska dialekter, vilket är ganska kul!

Favoriter i Sverige är ju såklart skånska då. Fast jag gillar egentligen alla dialekter. Och om jag ska gilla någon mindre så är det stockholmska och göteborska

Här i Norge gillar jag nog dialekterna från västlandet mest. Bergensisk och Stavangersk. Väldans charmigt.
Men alla dialekter har ju sin charm


Idag var vi och åt mongolisk mat på Mr Hong.
När jag gick dit reflekterade jag över vad folk som jag gick förbi pratade för språk. Och enligt denna vetenskapliga lilla undersökning kan jag konstatera att jag hörde
Spanska från 1 håll
Franska från 1 håll
Svenska från 4 håll och
Norska från 4 håll

Men så hör man ju inte alltid vad folk säger och så... men jag tycker att den kan kallas vetenskaplig undersökning ändå!

Det är ju visst så att Oslo har stor del invandring.
Men jag har nog snarare hört 40% än 60%



Until next time - Tada

Inga kommentarer: