onsdag, oktober 31, 2007

Säljkurs

Idag har jag varit på säljkurs, del 2. Del 1 avverkade jag i våras.
Det är en svensk man som heter Ingemar som är kursledare och han är väldigt inspirerande och motiverande och helt enkelt en väldigt duktig kurs/seminarieledare

Det är bara det att jag är så emot hela principen att sälja och skapa ett behov hos kunden som den kanske egentligen inte har, med hjälp av varuplacering, service och andra knep. Vi kan faktiskt inte fortsätta att bara köpa och überkonsumera som vi gör
Jag tycker att man ska tänka - Behöver jag faktiskt det här? Är det livsnödvändigt? :)
För ni vet väl att det är inget här i världen som man faktiskt måste. Man måste inte jobba, man måste inte äta, man måste inte ha kläder på sig, man måste inte sova. Det är helt frivilligt. Men allt har ju sina konsekvenser såklart

Joråsåatt, jag vet att jag inte är nå bättre själv - men jag tycker ändå!


Dagens norska ord:
Avrettningsmaskin = fräs (en sån hyvelgrej)
Kul va! Vi säljer avrettningsmaskiner på Clas. Man kan ju fråga sig om det är fråga om en giljotin, ett samurajsvärd eller en hängningsanorning


Höj

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker faktiskt du har helt rätt, vi konsumerar mer än vad som är nyttigt. Hmm... du kanske har gett dig in i fel bransch? ;) Du får se det som ett experiment som du kan berätta om för dina elever i framtiden. Men en sak måste jag få säga (bässerwisser-Anna), sova måste man faktiskt, man dör om man inte sover alls. Helt sant. Tror det har med immunförsvaret att göra, det kollapsar. Annars, helt rätt, det finns inga måsten (förutom då äta, skita och sova, plus om man är gravid så måste man föda ut ungen såvida man inte göra abort ;) ).

Stor kram!!

Evesie sa...

Nej vet du besserwisser-syster! Man MÅSTE inte äta och man MÅSTE inte sova - det finns som sagt olika konskvenser av olika handlingar. En av dom kan vara att man dör. Men man måste faktiskt inte!

Och ja - är man gravid måste barnet komma ut på ett eller annat sätt, men det är ju på ett sätt barnets måste, inte mitt.
:)
hihi
Besserwisser-syster nummer 2 har talat