tisdag, augusti 14, 2007

Valg

Eftersom jag finns med i det norska folkregistret så är jag också berättigad att rösta här. Det låter ju kanske kul och spännande - men det är ju inte så himla lätt egentligen.
Det är som när jag bodde i Falun och skulle rösta på kommunpolitiker där. Man har ju tyvärr inte så stor koll. Här har jag ännu mindre koll.

Jag skulle kunna rösta blankt, i och med att jag egentligen inte vet så mycket, men ändå lämnar en röst. Fast att rösta blankt förknippar jag med att man visar sitt missnöje mot alla partier. (Om man inte struntar i att rösta helt då förstås) Eller så kan jag rösta åt vänster, så som jag brukar göra i Sverige, bara för att jag tror mer på den filosofin än på den blåa ego-filosofin. Men å andra sidan har jag ingen aning om vilka slags ledare som är i de olika partierna. Förutom statsministern Stoltenberg som är ledare för Arbeiderpartiet som har flest platser i stortinget.

De partier som finns är (i ordning från vänster till höger)
Sosialistisk Venstreparti - väldigt mycket vänster
Venstre - också mycket vänster (som sveriges Vänstern)
Arbeiderpartiet - ganska i mitten, fast mer åt vänster (som sossarna kanske?)
Senterpartiet - mitten (Centern)
Kristelig Folkeparti - åt höger (Kristdemokraterna)
Høyre - mer åt höger (Moderaterna)
Fremskrittspartiet - ännu mer åt höger (Det var en tjomme från fremskrittspartiet som sa det där om att alla män borde skaffa sig en Thailändsk fru, SUCK) De är såvitt jag vet lite rasistiska och homofientliga mm. Ändå har de näst flest representanter i stortinget

På min beskrivning här så kan ni säkert förstå att jag inte är speciellt kunnig och inte heller väldigt intresserad. Tyvärr.

Så vad att rösta - vänster för filosofins skull eller blankt för okunnighetens skull?
Vänster skulle isåfall bli Arbeiderpartiet

Dagens norske ord:
Stemme = rösta

Tjing tjing

Inga kommentarer: