söndag, maj 13, 2007

Dop

Idag har jag varit på barndop. Fyra små knoddar som var tysta och fina blev döpta. Eller tysta och fina ända tills både dom och jag tyckte det var nog.. sådär framåt halv två tiden! Bra att barn är ärliga och säger ifrån (skriker) när det är nog :)


Det norska språket går som regel bra.. förutom när det kommer till siffror vissa gånger. Som tur är använder de inte halvfjärs och sånt, som i danskan, men istället för att säga 27 som tjue-syv, så säger de ibland syv och tyve. De säger både och alltså.. jag får för mig att äldre människor oftare använder sig av det där bakvända systemet.

Och på Clas O har ju alla varor ett artikelnummer, som kan vara till exempel 32-1329
Ibland ringer det folk och frågar om vi har en viss vara.. och då kan det låta:
"Fyra og tredve, fem og sexti, åtta og nitti"
Hängde ni med???
Nej just det! Redan på den första måste man tänka till, och så kommer det två tio-tal till helt bakvänt!
34-6598 skulle det vara iallafall
Hur som helst är det ju inte speciellt logiskt att hålla på och vända på siffrorna sådär.


Behöver jag ens kommentera den korrupta schlagertävlingen?
Till varje år har jag glömt bort att det är så korrupt. Och att det finns alldeles för många länder i östeuropa. Det är det enda som är problemet. Undrar om det var bättre förr när det bara var en jury från varje land som fick bestämma.

Hockeyn har jag inga kommentarer till


Dagens norska ord:
Preke = predika

Under och in

4 kommentarer:

Jarle sa...

skal kanskje legge til et norsk ord her jeg og..

dop = narkotika...

Anonym sa...

hej ems

korruptionen har härskat mellan de nordiska länderna i alla tider, bara det att de är så få!!!!

TheresaEinstulen sa...

haha, diggar Jarles kommentar där. Om man tolkar det du skrivit på norska vore det inte konstigt att barnen blev tysta:)

Evesie sa...

Ha ha - ja det var ju inte meningen :D Men festligt blev det..