lördag, april 14, 2007

För en härlig ledig dag

Denna härliga lediga dag ska tillbringas i solen - för nu är det dags att få lite färg i trynet.
Frognerparken är ett hett alternativ..

Dagens debatt:
Något som gör mig väldigt upprörd, som många säkert vet, är alla paparazzis framfart på människor. Och såklart också alla chefsredaktörer som driver sina fotografer till detta. Framförallt handlar det såklart om kändisar som blir fotograferade både i trevliga och i mindre trevliga sammanhang. Det tas bilder när de ligger och solar - rakt upp i skrevet, det tas bilder när de är ute och går osminkade - gärna med "utan-smink-och-med-smink-jämförelser", det tas bilder på kända kvinnor där de zoomar in celluliter och annat som kan verka ofördelaktigt - "Titta - Madonna har också sina brister!", det tas bilder av deras barn på väg till skolan, eller på deras semester eller whatever.
Hur som helst är ju det här fruktansvärt respektlöst. Man borde helt enkelt bojkotta alla dessa skvallerblaskor som publicerar det här.
Fast det värsta är: Att det intresserar en!! Det är ju faktiskt svårt att låta bli att bläddra i tidningarna hos frissan.. Men det får man bara sluta med helt enkelt tycker jag.

När jag ger mig in i den här diskussionen menar några att "Ja, men de har valt det själva, det är deras eget val, de kan ta sig ur kändisskapet om de vill, detta får de räkna med" o.s.v. Ja, det stämmer till viss del. De skriver på sina sponsorkontrakt mm.
Problemet är att - Nej, man godkänner inte att det tas bilder av en på stranden eller i privata situationer. Klart att de är medvetna om det, för det måste de vara - men för den sakens skull är det inte OK och acceptabelt.
OK - de flesta som är i toppen av kändiseliten är förmodligen egoistiska och exhibitionistiska - annars skulle de inte vara där de är - men de förtjänar respekt också såklart.
Men i slutändan så är det ju som med allt annat - det handlar om pengar.

SÅ, det jag ska göra om jag blir väldigt rik en dag. Det är att jag ska följa efter massa paparazzis och chefredaktörer, och fotografera dom i samma situationer som de gör med kändisarna - på deras bröllopsresa, deras barn, när de solar, när de går och handlar till vardags o.s.v. Och så ska jag trycka upp det och publicera för hela världen. Så förstår de kanske vad det är det håller på med!!

Jag skrev kanske om det innan? Att det också är så dumt att alla dagstidningar vill att man ska skicka SMS eller MMS om man vet nåt om en viss nyhet som är alldeles ny. Ofta handlar det då om större olyckor eller så. De har faktiskt pratat om det på radio här i Norge - att detta hindrar räddningsarbetet från att fungerar bra, när massor av folk kommer och ska ta kort och hålla på. Det är ju dessutom ganska makabert.
Fine, om det handlar om att ta fast brottslingar, om man har tips om det - men att skicka in bilder på en kvaddad buss eller liknande är ju bara brutalt.
Både detta och det med kändisbilder verkar ju bara handla om att vi ska gotta oss i andras olycka??

Detta med tryckfrihet och yttrandefrihet är ju fint - men det finns faktiskt något som heter mänskliga rättigheter och att visa respekt också.

Vad tycker du?

Dagens norska ord:
Sporte av = spårade ur (ett tåg t.ex.)

HEJ!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller fullkomligt med dig! Jag kunde inte sagt det bättre själv! Bra skrivet!

Anonym sa...

dagens oversettelse er relativt feil

Evesie sa...

Ja men Mr. Norway - då måste du ju säga hur det ska vara! :)

Anonym sa...

Jag läser faktiskt aldrig skvallertidningar! Honestly, jag ljuger inte.. jag tvekar tom till att läsa kvällstidningarna!! Fast sportbladet kan jag inte låta bli förstås...

Jarle sa...

når man er superkjendis, så må man regne med å bli forfulgt til en hvis grad.... hvorfor tror du ellers de tjener 100mil++ i året når feks statsministeren i norge ligger på litt over 1(og jeg får håpe at han jobber litt mer enn det kjendiser gjør).. reklame.. det er det man betaler for(se på det som en fulltidsjobb 24seven).. hadde det ikke vært for papperatzier så hadde ikke kjendiser vært kjendiser. ihvertfall ikke slik som idag.

Men ja jeg kan være enig i mye av det du sier. man må kunne sette visse grenser på hva som er lov og ikke. jeg husker det var en fyr her i norge som gikk rundt på kjøpesentere å filmet jenter opp under skjørte i trapper/rulletrapper ol. og han ble tatt for det(husker ikke helt hva han fikk i straff). men det er jo samme prinsippet som skal/burde gjelde for alle ink. kjendiser.. tror kanskje folk tar ganske mye lettere på det når man gjør det samme med kjendiser.

håper du blir rik en dag og får oppfylt drømmen din=)..