torsdag, november 30, 2006

Pedro Almodovar-bio

Volver var bra! En typisk Almodovar-film kan man kanske säga - även fast jag inte sett så väldigt många. Men det handlade om kvinnor i olika generationer och deras livsöden - vilket ofta filmerna handlar om som Almodovar regisserat (eller vad han gör) Och så är de ofta ganska speciella och halv-tragiska. Egna på något vis. (tragiska var kanske att ta i) Och det är ju kul, så får man lite variation från alla Hollywood-klassiker!
Det var kul att få höra lite spanska..



Här i Oslo har de en sån fiffig grej som "Bysykel". Det innebär att det finns ett gäng cykel-stativ runt om i staden, med kanske 10-20 cyklar i varje ställ. Och så kan man köpa sig ett bysykelkort för 60:- på turistbyrån, så får man använda de här cyklarna hela säsongen. De tar in cyklarna när vädret sätter stopp för cykling. Och med tanke på att det nästan är sensommar-väder här kring första advent, så finns de fortfarande kvar =)
Man stoppar in kortet i änden på ett stativ och så säger den - "Ta cykel nummer 3" och så gör man det. Man får ha cykeln i 3 timmar..
Jag cyklade hem ifrån bion idag. Problemet var bara att stativet utanför mig var fullt! Och även nästa stativ jag gick till. Skulle jag fortsätta så hade jag nästan hamnat i stan igen innan jag hittat ett ledigt ställ, så jag ställde cykeln bredvid ett stativ. DOCK så är ju såklart mitt kort registrerat på mig och de vet alltså att jag tagit en cykel utan att ställa tillbaka den!! Ojojoj.. jag vet inte vad för böter eller straff man får! Måste gå in och kolla på deras hemsida. Kanske ska dra en rövare om att jag blev jagad av en galning eller så?
Men annars så gillar jag bycykeln!! Tar den hem från jobbet emellanåt eller ner på stan eller så.


Imårrn blir det förmodligen strikk-klubb igen! Härliga tider. Vi har hittat ett mysigt fik vi är på.

Dagens norska ord:
Dametäcke = brudmagnet

Hej heeeej

Inga kommentarer: