torsdag, februari 12, 2009

I huvudet på ...?

Det finns olika teorier på hur stor kapacitet av hjärnan vi egentligen använder.
Ibland hör man 10%, ibland bara 1%.
Sen är det säkert så att vi har olika förutsättningar för att tänja på gränsen för hjärnans förmåga.

MEN
tänk hur mycket onödig information man har lagrad i hjärnan egentligen.
Ibland när det är nya saker man ska lära sig, kan jag tänka att "Oops, bara inte hjärnkapaciteten väljer att säga stopp nu"

T.ex. finns det lagrat i mitt huvud hur jag ska hitta fram i Skiens centrum.
Jag vet också vad det är för 7-siffrig sifferkombination på vår husnyckel hemma i Leksand. Den har jag kunnat sen jag var ca 12.

Det är såklart subjektivt vad som är nyttig och viktig information att lagra i vår makalösa hjärna. Men är det inte frustrerande att du glömmer bort massa saker du önskar du kunde komma ihåg, medan den där onödiga informationen ligger och tar lagringsplats.

Säkert är det också så att upplevda minnen/ihågkomster är lättare att bära för hjärnan. Att Tirana är huvudstad i Albanien är kanske snäppet tyngre att bära, eftersom det är mer eller mindre abstrakt.

Nå, det var väl en vettig torsdagsreflektion! Och egentligen säger jag emot mig själv, för egentligen tycker jag nog att alla kunskaper är bra kunskaper. Väl?


update: detta är taget från det pålitliga wikipedia (min teori faller kanske med detta);

Minnesfunktioner i hjärnan

Det är tack vare alla nervcellers kopplingar som hjärnan kan lagra och plocka fram information, med andra ord minnen. Forskarna tror att minnet är utspritt över hela hjärnan och att olika minnen skapas genom nervcellernas kopplingar, synapserna, förändras genom en process som benämns minneskonsolidering och som huvudsakligen sker i mellanhjärnan (diencephalon). En viss konsensus råder dock kring den generella fysiska placeringen av minnen i hjärnan, så kallade engrammer:

  • Arbetsminne, spatialt minne - hippocampus.
  • Deklarativt minne - temporalloben.
  • Proceduralt minne - cerebellum och striatum.
  • Konsolidering - diencephalon.
  • Emotionellt minne - amygdala.

Människor har flera olika sorters minnen. Vi har ett korttidsminne där vi lagrar sånt som vi för tillfället tänker på. Sedan har vi ett långtidsminne som lagrar personliga händelser, exempelvis vem man gick på bio med för en tid sedan. Även vårt språk och andra saker vi lärt oss lagras här.

Myter om hjärnan

Att vi bara skulle använda en viss procent av vår hjärna stämmer inte. Inte heller att bara en liten del av hjärnan är aktiv i varje givet ögonblick eller att hjärnan vilar vissa delar i taget. Elektrisk aktivitet eller förbrukning av glukos eller syre pågår hela tiden och i hela hjärnan. Det finns inga obrukade eller vilande delar i friska hjärnor.


Äsch, det finns ju såklart hur många teorier som helst. I rest my case. Men nog har vi mycket märkligt sparat

Inga kommentarer: