söndag, september 07, 2008

Oljemiljoner?

I Norge är man titt som tätt tvungen att betala bom-avgifter längs vägarna. "För att betala för vägarna som byggs" är anledningen man får höra

Jag vill påstå att dom pengarna vill jag behålla och ha/få som kompensation för det slitage som blir på min bil när jag kör på alla andra pissvägar i Norge!


Direkt när du kommer in över svenska gränsen om du kör från Norge, är det som en fröjd. Vägarna är hela och underhållna

Dessutom har de piggdekksgebyr här. Avgift för att köra med dubbdäck.

Nu kan man kanske tycka att jag klagar och gnäller en hel del över detta kära land i väster. Skyll sig själv och flytta hem då..

Jag blev ombedd att lista 3 saker som var bättre med Norge än med Sverige. Jag hade lite problem faktiskt.
Men min första anledning var: Bättre betalt. Så jag får väl anta att det är därför jag är här :)

5 kommentarer:

Kristin sa...

Som nordmann må jeg jo si meg enig...veiene i norge er dårlige!! Så gleden var stor da jeg skulle over grensen mot Norrköping! Gledet meg stort til veiskulder og høyere hastighet....og jo hva er det som møter meg!! Grusvei og 50 sone!! Men det er selvfølgelig midlertidig mens de faktisk lager bedre vei:) Tre ting som er bra med sverige.....billig, vakkert og kjekkere gutter:) haha Go Sweden!!

Kristin sa...

Har forresten gitt deg en Award i bloggen min:)

Yngve sa...

Tre ting som er bedre i Norge
1. Penere, snillere, blidere og smartere mennesker
2. Fantastisk natur (jo jo, er mye fint i sverige å, men blir ikke helt det samma)
3. Jammen tror jeg gresset er grønnere å gitt! :D

Tre ting som er bedre med Sverige:
1. Billigere (men dårligere betalt også)
2. (noen deler) lenger sør, varmere sommervær.
3. Gode naboer i vest ;)

Evesie sa...

Det där är inte ens värt att kommentera! (Så varför gör jag det...)
Jomen visst - framför allt är ni smartare :)

Yngve sa...

bedre på sykkel er vi å!
http://www.nrksport.no/sykkel/1.6215341