torsdag, november 22, 2007

Rå fisk

Igår var jag och Anna och åt sushi på en av världens bästa sushirestauranger! Iallafall om man ska tro på påståendet att restaurangen blivit utnämnd till den bästa sushirestaurangen utanför Japan.


Jag har hört talas om restaurangen genom C på jobb. När han berättade om det sa jag att
-Ja, men du vet att jag märker säkert ingen skillnad på sushi och sushi.
-Jo, om du går dit så kommer du göra det.

Det hade han helt rätt i. Det var helt sagolikt gott
När jag har ätit sushi tidigare, antingen från ICA - vacuumförpackat, eller på nån liten sushi-restaurang någonstans, så är det oftast 12 eller 9 bitar. Då brukar det vara några "riskuddar med en filé av något slag över" (Nigiri sushi) , och några maki-rullar. Det är dom som har ett skal av mörka alger runt sig, med ris i mitten samt gurka/avokado/kräftstjärt/filé eller liknande.
Jag har aldrig tidigare ätit det som kallas sashimi. Det är enbart råa filéer av fisk
DET var en höjdare! För då får man ju verkligen med sig smaken av fisken.
Själv tyckte jag tonfisken var godast, medan Anna beskrev det som Det känns som om jag äter en människa!
Det smakade faktiskt rått rött kött. Mums tycker ju jag
Dessutom blev vi supermätta, även fast man inte tror att man ska bli det på sushi

Dit borde man gå om man är i Oslo och vill äta nåt lite speciellt!
Men det kostar ju efter smaken kan man säga. Men det är det helt klart värt


Dagens norska ord:
Storfe = nötkreatur


Morrn morrn

Inga kommentarer: