tisdag, november 27, 2007

Hjärngympa

Fick ett tips förra veckan att det inte är en dum idé att låta hjärnan få lite extra träning då och då.
Han menar att vi är vanedjur och gör ofta det samma hela tiden - går upp samma tid, går till jobbet, gör ofta liknande saker där, tränar mm. I allra största allmänhet lever vi i rutiner och gör väldigt mycket detsamma.

Man kan till exempel bestämma sig för att använda vänster hand en hel dag. Eller gå olika vägar till samma ställe. Han brukade också skriva baklänges på MSN, eller byta plats på bokstäver som jag berättat förut, t.ex. Conny Jash o.s.v.
För då blir det något nytt i alla rutiner, då tränar man hjärnan och det är vi nog för dåliga på annars.

När jag gick i skolan bildade jag alltid ord av bokstäverna på registreringsskyltarna på alla bilar när jag cyklade hem. Stod det t.ex. RSL-294 så var r, s och v tvungna att komma i den ordningen - men inte nödvändigtvis efter varandra såklart. Det kunde bli rastlös

Gåtor är också bra! Men de ska vara kluriga, logiska och väl genomtänkta



Å annars har jag spenderat helgen med goda vänner i Södra Sverige. En riktig myshelg! Fondue igen. Mmmmmmumma
Önskar man kunde bo nära alla vänner. Men det är lite för mycket begärt


Dagens norska ord:
Å bomme = få/tatta/snåla till sig
Man kan bomme godis och cigg och sånt alltså. Eller allt egentligen, men ni förstår kanske..
Kan jeg bomme en ....?


EMS

1 kommentar:

Erik sa...

jag tycker det låter som att bomme betyder tarva! ett mkt bra ord