torsdag, november 15, 2007

Betagen, begeistrad och beundransfull

Kanske har jag en förmåga att lätt bli förtjust i artister jag ser live?
Jag blev smått förälskad i både Timbuktu och Lars Winnerbäck när jag såg dom spela här i Oslo.

Nu har det hänt igen. Men det är en kvinna den här gången, så det är kanske inte förälskelse, utan att jag är just betagen, begeistrad och beundransfull.

Skickliga musiker och duktiga sångare/sångerskor imponerar stort på mig
Igår fick jag se väldigt duktiga musiker och en vis-sångerska med klass utan dess like


Sofia Karlsson


Konserten var på Josefines värdshus/visklubb, där de har olika visartister varje onsdag med lite olika teman. Hit kommer förmodligen speciellt intresserade, och folk har koll på visgenren. När Sofia eller någon i bandet nämnde någon vissångare/låtskrivare som de skulle sjunga en bit av, så gick det ett sus av oooohhh eller aaaahhhh eller liknande
Det var en liten och varm lokal och jag och Kristin lyckades få ett bord längst fram - kunde inte bli bättre! Bredvid två trevliga herrar dessutom som inte hade hört något speciellt från Sofia, men var båda även dom betagna och hade smält som de sa, efteråt.

Aldrig har jag sett några spela på scen med sådan värme och hjärtlighet som de gjorde. Det syntes att de hade kul på sitt jobb

Här spelar de en irländsk folkvisa full med fart - instrumentalt. Han på gitarr i mitten är från gruppen "Väsen"





Och en sån röst hon har, Sofia Karlsson. Som en klocka, och som om hon aldrig gjort annat än att sjunga visor. Med de mest fantastiska tolkningarna och en inlevelse som gör att man inte kan göra annat än att bara bli helt varm. Dessutom är hon otroligt duktig på både flöjter och gitarrer av olika slag.

Han på ståbasen till vänster spelar i bandet "Östen med resten"





Bland det bästa under kvällen var när Sofia under en av låtarna klev till sidan, från micen, och sjöng en av verserna helt utan mic - rakt ut i publiken. Då reste sig håren på armarna ännu mer än vad de redan hade gjort





I väntan på att få komma in. En terrorist har precis hoppat ur bild. Han hade ett helt fantastiskt rakt-ut-skratt som hördes över hela lokalen innan konserten, och under pausen
Glad att Kristin blev med! Och hon var också betagen! :)





Ögat var inte alltid torrt, och jag behöver väl inte säga att det var bland det bästa jag någonsin hört och sett? Från första tonen...


//EMS

1 kommentar:

Anonym sa...

EVAAAAA! Slutaaaaaa! Du gör mig såååå avundsjuk! Jag ville ju också vara där! Åhj...