söndag, april 08, 2007

Otränad

Man måste ju passa på att löpa i skogen, nu när man har möjligheten, tänker jag. Så jag skulle ut en sväng. Men det är ruggigt vad fort det går att bli otränad när man inte gör något aktivt. Hockeysäsongen är som bekant över, och för mig passar lagidrott alldeles utmärkt, för då har man ett lag att ställa upp för och få dåligt samvete för om man inte kommer på träningen. Men det har jag ju inte när träningen är upp till mig själv! Dålig karaktär kan man säga att jag har :)
Som tur är går det ju också nästan lika fort att träna upp sig - man ska bara ta sig för att göra det.

Men jag sprang alltså en sväng - en kort sväng. Men springer man så sällan som jag drabbas man ju lätt av håll. Jag läste en teori om varför man får håll. Där tror de att det grundar sig i syrebrist. Men jag har en annan teori! Jag tror det handlar om överskott av koldioxid (och att man alltså då har för mycket syre). För som kanske de flesta vet så andas vi in massor av syre - men andas ut koldioxid - det som blir "slaggprodukten" av det syrerika blod som musklerna tar till sig, och som skickas tillbaka med blodet, genom lungornas alveoler, och som vi sen andas ut osv.
Det som, vad jag förstått, är en astmatikers största problem är ju att blåsa ut luften. För får man inte ut luften, när det är trångt i andningskanalerna så stannar det ju kvar för mycket koldioxid som vill ut ur kroppen. Det tror jag händer när man är ute och springer och är otränad - man kippar för mycket efter luft och andas inte ut tillräckligt mycket. Så jag provade med att andas ut jättelånga andetag och min håll släppte faktiskt då.
Så nu tar jag patent på den här teorin för det är säkert ingen som tänkt på det förut.
//Copyright Eva the Swede

Snart ska jag och mor tuta ut på nervtur tror jag. Nervtur innebär att man åker iväg nånstans och tittar på nåt eller bara åker runt.

Dagens norska ord:
Hagegnom = trädgårstomte, eller annan trädgårds-staty. Typ
Ni ska få höra mer om vår egna hagegnom utanför kollektivet en annan gång

So long!

Inga kommentarer: